Sunday, April 28, 2013

Reli "Sutjeska 70"

Najmasovnije takmičenje ne samo u Jugoslaviji već i Evropi i svetu voženo je 1. jula 1970 godine.
Reli se sastojao iz turističkog i takmičarskog dela.
Što se turističkog dela tiče startovalo se 1. jula u 19 gradova Jugoslavije odakle su krenule kolone takmičara prema konačnom odredištu istorijskoj Sutjesci u 8 krakova koji su se slivali iz različitih delova Jugoslavije. Učestvovali su i automobilisti i motociklisti. Tri klase su bile rezervisane za automobiliste, do 850ccm, do 1300ccm i preko 1300ccm dok su motociklisti bili podeljeni u dve klase, do i preko 175ccm.
174 takmičara iz Srbije startovalo je iz Beograda, Niša i Titovog Užica a čekao ih je put dužine preko 500 kilometara.
Iz Bosne i Hercegovine krenulo je 311  takmičara koji su startovali iz Sarajeva, Tuzle, Banja Luke i Mostara. Od Jajca gde je bila prva vremenska kontrola do cilja trebalo je preći 578km.
Iz Budve i Titograda su krenuli crnogorci koje je čekao put dug 698km do Sutjeske a u Kotoru su imali prvu vremensku kontrolu.
Za učesnike iz Hrvatske startna mesta su bila u Zagrebu, Vinkovcima, Sliptu, Rijeci i Dubrovniku. Prva vremenska kontrola bila je u Zadru.
40 slovenačkih takmičara krenulo je iz Ljubljane, Makedonci iz Skoplja a takmičari sa Kosova su startovali u Prištini. Ukupno je bilo preko 700 učesnika iz svih republika.
2. jula u Trebinju su se skupili takmičari iz svih krajeva i odatle ih je čekalo još 117km do cilja.
Pre toga je obavljen ispit tačnosti gde je deonicu dugu 10km trebalo preći za tačno 13 minuta, posle čega su svi dobili test sa pitanjima i saobraćajnim propisima koji je trebalo rešiti i predati na cilju. Takodje je vožen i ispit spretnosti.
Svi koji su došli na Tjentište dobili su  po 70 dinara i bonove za 30 litara benzina kao i spomen značku i diplomu.
Takmičarima je uručeno 120 pehara i preko 200 drugih nagrada.

Takmičarski deo relija nije se puno razlikovao od turističkog, sem dve brzinske probe i noćne vožnje vozače je očekivao isti put i zadaci kao i "turiste". Ukupno 100 posada je krenulo sa starta relija u Sarajevu. Itinerer je bio dugačak 1174km i vozačima je trebalo 24 časa da ga predju. Podloga je bila od lošeg makadama do kvalitetnog asfalta.
Jovica Paliković, favorit relija, već na tehničkom pregledu je kasnio i zaradio 300 kaznenih bodova. Reno ekipi se ovaj reli očigledno nije činio bitnim čim su Jovicu poslali samog bez prateće ekipe. Jovica je zbog problema sa autom kasnio i na start relija medjutim prošao je bez diskvalifikacije.
Neki od brzih takmičara iz jačih klasa u kontrolinu stanicu u Zadru su stigli čak i pre sudija pa su morali čekati više od jednog sata na overu kartona.
Već na prvom ispitu spretnosti Paliković je počeo da nadoknadjuje zaostatak i vraća izgubljene bodove.
Na prvom brzincu najbolje se pokazao Ferlež u amiu 8 i bio najbolji u klasi do 785ccm.
U najačoj klasi dominirao je Sead Alihodžić sa bmw-om 2002.
Paliković je bio najbrži na drugom brzincu ispred Pušnika i Alihodžića. Pušnik je imao problema na svom gordiniu još od starta i čitav reli vozio malte ne bez kvačila.
I na ovom reliju bilo je problema oko rezultata. Nezvanični rezultati koji su obavljeni odmah po završetku relija bili su prilično netačni pa su vozači sami morali sabirati svoje poene i tako ispravljati greške računske komisije. Komisija je sve žalbe takmičara uzela u obzir i tek na kraju nabavila mašinu za računanje čime su greške otklonjene. Djordje Novaković se npr. sa 7. mesta u klasi posle ponovnog obračuna rezultata popeo na prvo dok je Vidic pao na treće.
Takodje je uložen prigovor na ispravnost Stajdijevog i Živanovićevog motra u fićama ali obzirom da nije bilo nikog ko bi mogao da te motore "otvori" i proveri prigovori su odbijeni i time samo potvrdjen još više problem koji su postojali u nacionalnoj klasi.

Konačni plasman po klasama na ovom reliju bio je:

Klasa preko 1600ccm: Alihodžić, Gluhak, Jakšić i Matijašević svi u vozilima bmw 2002 ti.
Klasa do 1600ccm: Novaković, Kolić, Vidic, Batori, prva dovjica u bmw-ima 1600, druga dvojica u vozilama saab 96.
Klasa do 1300ccm : Pušnik i Vizner u renoima 8 gorini i Radović i Vučković u nsu-ima tt
Klasa  do 1000ccm: Kadić, Perović i Host, svi u nsu-ima tts.
Klasa do 850ccm: Štimac, Nikić i Raičević u zastavama 850.
Klasa do 785ccm: Stajdi, Ferlež, Živanović i Rojtinić
generalni plasman: Alihodžić, Gluhak, Pušnik, Vizner,  Jakšić, Štimac, itd.




Saturday, April 20, 2013

Beranovac 1975.

Pred oko 40.000 gledalaca održana je peta kružna trka za prvenstvo Jugoslavije na vojnom poligonu kod Kraljeva.
U najačoj klasi do 1300ccm startovalo je 7 takmičara a najveća borba se očekivala izmedju Alihodžića, Langa i Regvarta ali se od ove tri alfe samo Alihodzićeva pojavila jer Regvart i Lang nisu uspeli da pripreme svoje automobile za ovu trku. Josip Hrestak je bio još jedan od mogućih favorita ali njegova alfa je pred start trke otkazla kao i nsu Bobana Atanackovića tako da je Alihodžić lagano stigao do pobedničkog postolja obzirom da ostali automobili u klasi nisu mogli da pariraju tada neprikosnovenima alfama.
Drugi je bio Živan Mali u nsu tt koji je kasnio preko jednog minuta za pobednikom trke ispred trećeplasiranog Kaučića u zastavi 101 trivelato. Posle trke Alihodžić je izjavio da mu je žao što je bio usamljen u trci i da nije imao preteranu inspiraciju da vozi bez glavne konkurencije.

U klasi do 11500ccm Gluhak je posle ubedljivih pobeda u sezoni konačno dobio jakog konkurenta u vidu Marjana Kulundžića koji se sa malim zakašnjenjem i dužim biranjem automobila i klase odlučio takodje za fiat 128 sport kupe i ovu klasu u kojoj se inače voze zastave 101 ali i 4 fiata 128 sport koji su dosta bolji tako da vode glavnu borbu u klasi.
Druga dva takmičara u fiatima, Ivančić i Šuster su zaostajali za vodećom dvojicom.
Posle  80ak izvezanih kilometara i vožnje na braniku ipak je Gluhak uspeo da zadrži vodeću poziciju i osvoji petu pobedu u sezoni čime je postao prvak Jugoslavije i pre zvaničnog kraja šampionata u klasi do 1150ccm. Najbolje plasirani u zastavama 101 bili su Milutin Gavrilović i Nebojša Milićević na 5. i 6. mestu.
Mladen Gluhak
 Komnenović i Milovanović u abartima bili su najbolji u klasi do 1000ccm.
 Paja je bio brži na pravcima a Jovica to nadoknadjivao po krivinama i tako se smenjivali u vodjstvu tokom cele trke da bi na kraju Komnenović bio uspešniji i stigao do pobede.
Treći je bio Vidmajer takodje u abartu 1000 koji je kasnio 30ak sekundi za vodećim a četvrti Dobrohotov ispred Bogdanovića i Bulajića, sva trojica u automobilima nsu tts.
Komnenovićeva prosečna brzina na ovoj trci iznosila je oko 134km/h dok je maksimalna postignuta na najbržem delu staze iznosila oko 200km/h.
Milovanović i Komnenović
 Damir Štimac je ubedljivo poveo trku u klasi do 850ccm ispred Srbe Milovanova ali u 12 krugu zbog problema na svom abartu Štimac biva prinudjen da zastane i pokuša da otkloni kvar što i uspeva ali pada na 5. poziciju.
Željko Herceg je krenuo da pritiska vodećeg Milovanova koji je izvlačio maksimum iz motora svog mini morisa i uspeo da zadrži vodeću poziciju i stigne do maksimanog broja bodova na ovoj trci vozeći prosečnom brzinom od 120km/h.
O miniju Srbe Milovanova sa dosta spekulisalo medju takmičarima da motor nije regularan, i Herceg je posle trke novinarima rekao da je čudno da neko sa ovakvim automobilom osvaja pobede. Milovanov je posle trke dozvolio konkurentima da zavire pod haubu njegovog morisa ali da bez zvaničnog prigovora i otvaranja motora mogu samo da spekulišu i ništa više.
Razlog neulaganja prigovora je taj što klubovi na trke dolaze bez overenog čeka koji se mora priložiti uz prigovor jer u suprotnom nemaju pravo na ulaganje prigovora.
Treći u klasi do 850ccm bio je Fadil Kadić u abartu ispred Novaka u štajeru, Štimca  i Blagojevića u abartima.
Damir Štimac abarth 850 tc
Fadil Kadić abarth 850 tc i Mladen Novak steyr puch 650 tr
 U najslabijoj klasi do 785ccm pobedio je Jožef Šikloši, drugi je bio Josip Lončar ispred Željka Željeznaka, Aćimića, Franića i Kimpanova.
Ljubiša Milenković br.26


Saturday, April 13, 2013

"Jahorina 70"

28. februara 1970. godine u Sarajevu je startovao drugi zimski reli za prvenstvo Jugoslavije na kome se pojavilo 125 takmičara.
Reli je organizovan od strane kluba "Akademski" iz Sarajeva i za razliku od prvog relija nije imao generalnog sponzora tako da su članovi ovog kluba dobrovoljnim radom i svojim sredstvima organizovali još jedan reli po snegu i teškim uslovima.
Odmah posle starta krenulo se na vožnju oko čunjeva gde se najbolje snašao domaći takmičar Radić u fiatu 850 sport kupe.
Miodrag Perović je imao problema sa motorm svog nsu-a pa je jedan deo ispita spretnosti jedva odvezao da bi na kraju i ugurao auto kroz cilj ali je zaradio i najviše aplauza.

Dosta vozača je podbacilo na ovom ispitu spretnosti a dosta njih i ostalo zbog kvarova na automobilima, čak se ni Paliković nije najbolje snašao na ovom ispitu.
Posle ispita spretnosti išlo se na ispit ubrzanja na 200 metara gde su do izražaja došli jači automobili.
Tokom etapa bilo je dosta problema zbog snega i leda kao i loših puteva.
 Bilo je dosta udesa, odustajanja i kašnjenja. Najozbiljniji udes bio je na jednoj od etapa kod Zvornika gde se na jednoj krivini slupalo čak 14 vozila, kako je koje vozilo nailazilo nije moglo da se zaustavi i udaralo u ono prethodno i tako napravili lančani udes u kome na sreću nije bilo ozbiljnijih oštećenja niti povredjenih.
Riječanin Batori je doživao udes u kome je bio lakše povredjen kad je na njegov parkirani sab naleteo drugi takmičar. Batori je stao da bi pomogao kolegi u nevolji ali jedan od takmičara koji je dolazio nije mogao da ga izbegne i naleteo na njega i njegov saab. Paliković je Batorija prevezao do bolnice.
Drugi deo relija bio je rezervisan za brzinske ispite. Paliković je na jednom od brzinaca morao da startuje dva puta zbog čestih zaprega i ljudi koji su izlazili na stazu. Dzo Perić je imao peh jer je svoju mazdu "parkirao" u kanalu ali na svu sreću odmah po prolasku kroz cilj pa je uz pomoć redara i vatrogasaca uspeo da se vrati na stazu.
Paliković je imao i prateće vozilo sa mehaničarima ali je to vozilo negde na polovini relija ostalo u kvaru tako da je bio prepušten samom sebi kao i ostali takmičari ali ga je reno ovoga puta poslužio i uspeo je pobedi u generalnom plasmanu.

 Nakon relija medju vozačima su mišljenja bila podeljena, nikima je reli bio težak dok se drugi nisu žalili pa ga čak smatrali jednim od lakših relija a bilo je i onih koji su tražili opravdanja za loš plasman u sitnim kvarovima na automobilima.
Jedno je sigurno a to je dosta slupanih vozila koja su stigla do cilja ili ostala na stazi što govori o težini relija pre svega zbog vremenskih uslova.
Jedan od učesnika relija je bacio senku na ovo takmičenje obzirom da je na nekoj od etapa udario pešaka, teško ga povredio a pritom pobegao što je izazvalo negodovanje medju kolegama.
Dzo Perić je uspeo da pobedi mnogo jače bmw-e sa svojom mazdom, kako je i sam izjavio išao je na rizik koji mu se isplatio ostvarivši pobedu u klasi preko 1600ccm.
U najslabijoj klasi fića pobedio je Fadil Čerimagić, u klasi do 1000ccm najbolji je bio Dubravko Smiljanić u nsu tts ispred Fadila Kadića u fiatu 850.
Pušnik se morao zadovoljiti 3. mestom u klasi do 1300 iza Palikovića i Bukvića.
Viktor Vrhovec je sa bmw-om slavio u klasi do 1600ccm. 
Goran Štrok se nije najbolje snašao sa gumama na svom bmw-u u najačoj klasi pa je ostao na 3. poziciji iza Perića i Muteveljića.
U generalnom Plasmanu poredak je bio Plaiković, Smiljanić i Štimac.
Goran Štrok bmw 2002

Saturday, April 6, 2013

"Nagrada Beograda 86"

Kada se već činilo da od trke u Beogradu neće biti ništa zbog problema sa stazom na Ušću koja nije zadovoljavala bezbednosne standarde uporni organizatori uz pomoć sponzora uspeli su da ipak naprave trku u glavnom gradu samo je lokacija staze bila premeštena na Novi Beograd u blizini opštine.
Prvi i jedini put je ova staza vožena te 1986. godine u konfiguraciji sličnoj onoj na ušću stim da je publika na ušću imala gde da potraži spas od sunca i vrućine dok je ovde to bio malo teži slučaj.
U najslabijoj klasi do 850cc istakli su se Kunčer, Jovanović, Andjelković, Petković i Bašić koji je morao da odustane pre kraja zbog kvara na njegovom autu dok je Kunčer izleteo sa staze posle borbe sa Kovačevićem. Najbolje se snašao Nenad Andjelković vožač "donit olimpije" koje je trijumfovao ispred Petkovića i Pecelja.
Nenad Andjelković
Sava Petković
 U klasi do 1150ccm grupe A trku je poveo renato Vuk u fiatu 127 ispred Komnenovića, Vesnića i Katunarića ali je vodjstvo trajalo nešto malo više od jednog kruga pa je morao da odustane zbog kvara na automobilu.
Komnenović i Vesnić su se smenjivali na vodećoj poziciji ali ni oni nisu imali više sreće pa su trku završili pre kraja. Čelnu poziciju je zatim preuzeo Damir Katunarić i zadržao je do kraja pobedivši ispred Milenkovića, Hadžića, Urbančića i Mirića u automobilima marke fiat 127 i jugo 55.
Renato Vuk fiat 127 grupa A
 U najjačoj klasi spojeni su bili automobili do 1600ccm i do 1150 grupe 2, najbolji na startu je bio Tihomir Filipović u glfu ispred Kuvalje, Regvarta, Šustera i Blažuna.
Filipović je prilično lako odmakao Kuvalji dok su Šuster, Blažun i Milovanović vodili borbu iz koje je Šuster izašao kao pobednik a da je bilo još malo vremena stigao bi i do drugoplasiranog Kuvalje obzirom da je iz kruga u krug smanjivao rastojanje.
Konačni poredak bio je Filipović, Kuvalja, Šuster, Milovanović, itd. uglavnom u automobilima marke vw golf i audi.
Filipović, Kuvalja, Regvart